O súťaži
OBAL ROKU je prestížna a certifikovaná súťaž, ktorá každoročne oslavuje najlepšie inovácie, kreativitu a udržateľnosť v oblasti obalového priemyslu. Táto udalosť predstavuje platformu pre prezentáciu najnovších trendov a technológií, a taktiež oceňuje tých, ktorí vytvárajú špičkové obaly s ohľadom na životné prostredie a spoločnosť.
Súťaž OBAL ROKU 2024 ponúka jedinečnú príležitosť pre firmy, dizajnérov a výrobcov, aby ukázali svoje schopnosti v oblasti obalového dizajnu, zvýšili povedomie o svojich značkách a nadviazali nové obchodné kontakty. Súťaž je otvorená pre účastníkov z rôznych odvetví, ako sú potraviny, nápoje, kozmetika, farmaceutika, elektronika a ďalšie. Cieľom súťaže je vyzdvihnúť a následne propagovať najlepšie myšlienky, inovácie a technológie v oblasti balenia, ktoré sa na trhu objavujú. Súčasne je daná možnosť oceniť prácu obalových konštruktérov a dizajnérov pri slávnostnom odovzdaní ocenení na Galavečere obalového kongresu OBALKO.
Súťaž OBAL ROKU, ktorú certifikuje celosvetová organizácia World Packaging Organisation, je vstupnou bránou k udeľovaniu cien WorldStar Packaging Awards.
O značke OBAL ROKU
Značka súťaže OBAL ROKU je obalovou súťažou s tradíciou. V novodobej histórii sa jedná už o 31. ročník súťaže.
Obal roku patrí do rodiny národných obalových súťaží pod hlavičkou WorldStar Packaging Awards. Táto tradičná obalová súťaž patrí medzi projekty, ktoré pomáhajú vyvíjať, formovať a podporovať komunitu okolo obalov na Slovensku aj v Česku.
Harmonogram
- 24. 4. 2024 - otvorenie prijímania prihlášok.
- 9. 8. 2024 - dátum ukončenia prijímania prihlášok.
- 12. 8. 2024 - zahájení nastudování přihlášených obalových exponátů.
- 23. 8. 2024 - posledný deň na doručenie vzorky exponátu obalu (mimo dohody).
- Hodnotenie odbornou porotou - 27. - 29. 8. 2024. Odborná porota hodnotí obaly z hľadiska inovácií, ochrany výrobkov, požiadaviek používateľov a vplyvu na životné prostredie, ale aj z hľadiska legislatívy a marketingu.
- 29. 8. 2024 - neformálna afterparty. Pre žiadateľov, porotu a priateľov balenia. Víťazi súťaže budú neformálne vyhlásení na After Party.
- 13. 9. 2024 - doručenie podkladov pre trofeje ocenených exponátov.
- 17. október 2024 - víťazi a slávnostné odovzdávanie cien
- Propagácia finalistov - od prihlásenia do augusta 2024.
Odovzdávanie ocenení
Zástupcom spoločností ocenených exponátov v súťaži OBAL ROKU 2024 budú odovzdané trofeje a certifikáty v októbri 2024 na Galavečere. Počas slávnostného galavečera budú vyhlásení držitelia zlatej, striebornej a bronzovej Ceny predsedníčky poroty OBAL ROKU 2024.
Organizácia súťaže
Iva Werbynská: +420 730 173 101, iva.werbynska@syba.cz
Kategória
Podobne ako v celosvetovej súťaži WorldStar, ktorá udeľuje certifikát OBAL ROKU, kde je úspech v miestnej súťaži jedinou možnosťou, ako sa dostať do celosvetovej súťaže, sú prihlásené obalové riešenia rozdelené do kategórií podľa oblasti použitia:
Automobilový/dopravný a priemyselný balenie Balenie darčekov Čistiace a pracie prostriedky Dizajn a grafika Dizajn Touch E-commerce Elektronika a spotrebiče Etikety Farmaceutické výrobky Kozmetika Krmivo pre domáce zvieratá Marketing Nápoje POP & POS displeje Potraviny Procesy a technológie Pivný dizajn Touch – plechovka Pivný dizajn Touch – fľaša Pivný dizajn Touch – etiketa Ostatní
Špeciálne ocenenie
Cena predsedníčky poroty
Najlepší z najlepších z troch TOP obalových riešení; zlatá, striebornáa bronzová verzia.
Cena za udržateľnosť
Najlepší obal z hľadiska recyklovateľnosti, triediteľnosti a opätovného použitia Patrón EKO-KOM.
Packaging Print Prize
Ocenenie Packaging Print Prize za výnimočnú kvalitu / inováciu v potlači obalu pod patronátom Společnosti tisku z.s.
Cena ministra životného prostredia
Ocenenie udelené ministrom životného prostredia pánom Mgr. Petrem Hladíkem
Cena verejnosti
Výskumná agentúra Ipsos zaistí výskum na reprezentatívnej vzorke populácie ČR. Na základe spotrebiteľského hodnotenia bude vybraný najlepšie hodnotený obal, ktorý dostane Cenu verejnosti.
Kritériá hodnotenia
V súťaži Obal roka sú prihlásené obaly hodnotené podľa niekoľkých kľúčových kritérií, ktoré odrážajú rôzne aspekty obalového designu, inovácie a udržateľnosti.
Tu je prehľad hlavných kritérií hodnotenia:
- Inovácia: toto kritérium hodnotí originalitu a kreativitu v dizajne obalov vrátane inovatívneho využitia materiálov a technológií. Hodnotí sa jedinečnosť nápadu a schopnosť odlíšiť sa od konkurencie na trhu. Stupeň inovácie môže zahŕňať nielen inovatívne prvky dizajnu, ale v odôvodnených prípadoch môže zahŕňať aj inováciu z hľadiska úspory materiálu a energie atď.
- Funkčnosť: Posudzuje sa praktickosť obalu, jeho jednoduchá manipulácia a použiteľnosť pre používateľa. Dôležitá je ergonómia, bezpečnosť a pohodlie používateľa pri manipulácii s obalom. Zohľadňuje sa aj správna prezentácia povinných informácií na obale, ako aj dôraz na marketingové vlastnosti. Posudzuje sa, či obal plní funkciu, na ktorú bol navrhnutý: ochrana, manipulácia a preprava, informácie, marketing. V tejto kategórii sa posudzuje aj súlad s predpismi, ak obal podlieha nejakej legislatíve (napr. styk s potravinami, zákon o obaloch atď.).
- Technické spracovanie: Kritérium zahŕňa kvalitu materiálu, konštrukciu obalu a jeho funkčnosť. Kritérium zahŕňa aj posúdenie výrobnej konštrukcie v súlade s dostupnými technológiami. Posudzuje sa stabilita, odolnosť a životnosť obalu, ako aj presnosť a kvalita dizajnu. V prípade dôrazu na materiál musia vlastnosti materiálu vychádzať z jeho vlastností, ktoré žiadateľ preukazuje technickým listom, skúškami z certifikovaných laboratórií atď. Technické vyhotovenie a funkčnosť exponátu by mali byť v súlade s predloženým opisom a špecifikáciou.
- Dizajn a konštrukčná forma: V tomto kritériu sa hodnotí grafické a/alebo konštrukčné riešenie obalu, jeho vizuálna a estetická hodnota vo vzťahu k cieľovej skupine, pre ktorú je určený, a s ohľadom na funkciu obalu (pozri kritérium Funkčnosť) a typ obalu (predajný, skupinový, prepravný). Dôležitá je schopnosť obalu odrážať identitu značky a osloviť zákazníkov.
- Hodnotia sa vlastnosti obalov, ktoré ovplyvňujú dodávateľský reťazec alebo logistické procesy a toky. Pri hodnotení by sa mali zohľadniť prínosy z pohľadu príjemcu obalového riešenia, obalu alebo inovácie. Z hľadiska obalov sú podstatné tieto oblasti logistiky - skladovanie, preprava a manipulácia. Vlastnosti a špecifikácie obalu: rozmery, tvar, pevnosť obalu.
Odolnosť obalu voči klimatickému a mechanickému poškodeniu.
Rozmerová kompatibilita s dopravnými prostriedkami, skladovacími systémami a inými logistickými normami.
Vhodnosť na prepravu, manipuláciu a skladovanie: označenie, spôsoby manipulácie, stohovateľnosť, súlad s predpismi upravujúcimi medzinárodnú prepravu (napr. nebezpečný tovar). V prípade argumentácie skúškami (napr. pád, vibrácie atď.) žiadateľ predloží dôkazy v podobe certifikátov, technických listov atď. - Udržateľnosť a sociálna zodpovednosť: udržateľnosť sa posudzuje z hľadiska ekologického dizajnu obalov, t. j. úsilia o prevenciu (znižovanie materiálových zdrojov, spotreby energie a vody) a recyklovateľnosti obalov (vrátane možnosti triedenia spotrebiteľom a na dotrieďovacích linkách). Sociálna zodpovednosť sa posudzuje v prípade obalov s charitatívnym zameraním.
- Zdravý rozum: pri snahe o čo najudržateľnejší obal nesmieme zabúdať na jeho základné funkcie: ochrana výrobku, jednoduchá manipulácia - pohodlie pri používaní, preprava, predaj - marketingový nástroj. V neposlednom rade na jeho technickú realizovateľnosť a množstvo informácií, ktoré na ňom musia byť uvedené. Na druhej strane stupnice je minimalizácia vplyvu obalu na životné prostredie.
Každé z týchto kritérií zohráva dôležitú úlohu pri hodnotení obalov prihlásených do súťaže OBAL ROKU. Náročnosť hodnotenia spočíva v rozdielnej váhe týchto kritérií v hodnotených kategóriách. Účastníci by mali pri navrhovaní svojich obalov zohľadniť všetky aspekty, aby dosiahli čo najkomplexnejšie hodnotenie. Cieľom je, aby obal, ktorý získa štatút "OBAL ROKU", bol jedinečný v česko-slovenskom regióne a mal šancu získať medzinárodné ocenenie "WorldStar Packaging Awards".
Názov súťaže sa do slovenčiny, angličtiny ani do ostatných jazykov neprekladá. Pri použití napríklad v anglických textoch je možné získanie ocenenia zdôrazniť opisom, napríklad:
....our packaging is the winner of the Czech and Slovak packaging competition OBAL ROKU.